Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Op het eerste gezicht lijkt het makkelijk om een grens te trekken tussen jeugdliteratuur en literatuur voor volwassenen. Maar in welke categorie valt de adolescentenroman? Dit genre speelt een belangrijke rol in het zogenaamde grensverkeerdebat, de discussie over de vervagende grenzen tussen jeugdliteratuur en 'echte' literatuur. Over grenzen geeft een aantal vergelijkende analyses van adolescentenromans. Door adolescentenromans uit de jeugdliteratuur te vergelijken met adolescentenromans uit de literatuur voor volwassenen wordt het inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee tekstsoorten groter. Een discussie over de adolescentenroman als literair genre is niet alleen van belang voor literatuuronderzoekers en leesbevorderaars, maar vergroot ook de literaire competentie van leerlingen in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs. Deze studie is bedoeld voor literatuurwetenschappers en docenten literatuur. Met het oog op het geïntegreerd literatuuronderwijs worden niet alleen oorspronkelijk Nederlandstalige, maar ook buitenlandse adolescentenromans besproken. De analyses kunnen als voorbeeld dienen voor vergelijkende boekbesprekingen in het voortgezet onderwijs. (Bron: covertekst)
Didactics of Dutch --- Didactics of secundary education --- adolescenten --- literatuuronderwijs --- stemrecht --- jeugdliteratuur --- Children's literature --- Literature --- Study and teaching
Choose an application
Didactics of Dutch --- Children's literature. Juvenile literature --- literatuuronderwijs --- stemrecht --- jeugdliteratuur --- Children's literature, Dutch --- Children --- Dutch philology --- 454.54 --- Jeugdliteratuur --- 82-93 --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Germanic philology --- History and criticism --- Books and reading --- Study and teaching --- History and criticism.
Choose an application
Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.
Didactics of the arts --- art appreciation --- muzische vorming --- social casework --- theoretische pedagogiek --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Art --- Study and teaching --- Belgium --- #PBIB:+116.15 --- 691 --- 477 --- 3e leerjaar l.o --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- Habermas --- Kunsteducatie --- 374.1 --- Kunst --- Muziek --- Vorming --- Project kunstvakken --- 701.1 --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- Pedagogie en didactiek --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|